Huskeliste til B/E kørekort

 

Hvornår skal man have B/E kørekort når man kører med trailer:

  • Når bilens og trailers tilladte totalvægt tilsammen overstiger 3500 kg.

Toyota’ens totalvægt 2.240 kg + trailerens totalvægt 3.000 kg = 5.240 kg

( max faktisk vægt på trailer er 1.800 kg jævnfør Toyota’ens reg. attest).

  • NB Ikke krav om B/E kort hvis trailer tilladte totalvægt er max 750 kg.
  • Vogntoget må maximalt have en tilladt totalvægt (3.500 kg+3.500kg) 7.000 kg

 

Hvad er der af krav hvis man vil sætte en synsfri trailer (påhængsvogn) efter en bil:

  • Både bil og trailer skal være synet og godkendt til synsfri sammenkobling
  • På både bil og trailers reg. attest skal stå synsfri sammenkobling.
  • Trailerens faktiske vægt må ikke overstige det bilen er godkendt til at trække.
  • Bil og trailers længde må ikke overstige 18,75 meter (der må max være 2 m mellem bil og trailer).
  • Trailers bredde må højst overstige bilens bredde med 70 cm (35 cm i hver side).
  • Bil og trailer må ikke kunne ramme hinanden under forlæns kørsel (fuldt rat udslag).
  • Koblingskugle skal være 50 mm (er en del af synsfri standarden).

 

Tilkoblingsanordning:

  • Kuglen skal være ”kugle” rund, kugle og arm uden tæring, arm uden skader og ikke skæv/bøjet og solidt fastgjort.
  • Skålen uden skader/revner, trækstang skal være lige og solidt fastgjort.
  • Der må ikke være væsentligt slør mellem de sammenkoblede dele.

Bremser.

Lovkrav:

  • Trailer under 750 kg normalt ingen bremser.
  • Trailer 750 kg til 3.500 kg skal normalt have en driftbremse (påløbsbremse) og parkeringsbremse (håndbremse).

Driftbremse skal aktiveres ved normale afbremsninger, virke på alle hjul ved alle hastigheder og belastningsforhold. Skal være udstyret med sikkerhedswire, der skal aktivere påhængskøretøjets driftbremse i tilfælde af brud på tilkoblingen.

Bilens parkeringsbremse skal kunne holde vogntoget på en 12 % hældning og trailerens parkeringsbremse skal kunne holde traileren på en 18 % hældning.

Undersøgelse af bremser inden du kører:

  • Parkeringsbremsen skal kunne blive stående i tilspændt stand, holde traileren på 18 %.
  • Påløbsbremsens dele skal være hele og uden brud eller skævhed, kunne bevæge sig frit uden at hugge eller klemme.

Bremseprøve:

  • Kør med lav hastighed (10 – 20 km/t) på P-plads eller lign. foretag en almindelig opbremsning, når du holder stille træk bilens parkeringsbremse. Gå ud og se om der fortsat er afstand ved påløbsdelen, den må ikke gå i bund. Klem på manchetten.
  • Med trailernes P-bremse aktiveret forsøger du at køre frem, bremsevirkningen bør gøre kørsel umulig eller vanskelig.

 

Lygter:

Foran/fremad på traileren:

  • 2 hvide reflekser
  • 2 hvide positionslygter når trailer er mere end 1,6m bred. Ses på 300m afstand.
  • 2 hvide markeringslygter må være mont. når trailer er mere end 1,8m bred, skal være mont. når trailer er mere end 2,1m bred. Ses på 300m afstand.

På siderne af trailer:

  • Et passende antal gule sidereflekser.
  • Et passende antal gule sidemarkeringslygter hvis trailer er mere end 6m lang. Ses på 300m afstand. Stadig reflekser.

Bag på traileren:

  • 2 røde baglygter. Ses på 300m afstand.
  • 2 røde stoplygter, væsentlig kraftigere end baglygter.
  • Blinklys (gule) i hver side, skal kunne ses i sollys og blinke 1 til 2 gange i sekundet.
  • 2 røde reflekser, skal være trekantede. Monteret med spidsen opad.
  • 2 røde markeringslygter må være mont. når trailer er mere end 1,8m bred, skal være mont. når trailer er mere end 2,1m bred. Ses på 300m afstand.
  • Mindst 1 nummerpladelygte. Hvidt lys, nummerpladen skal kunne læses på 20 meters afstand.

 

Dæk og fælge:

Lovkrav:       Samme type ((radial/diagonal)(sommer/helår/vinter)) og størrelse på hver aksel, passe til fælgen, ikke skader eller buler på dækket samt ikke være skævt slidt. Dækmønster minimum 1,6 mm/være jævnt slidt. Dækkenes samlede bæreevne skal mindst svare til påhængskøretøjets tilladte akseltryk. Bæreevne fremgår af påtryk på dækkets side.

Undersøgelse af dæk:

  • Se efter at der er minimum 1,6mm mønster over hele dækket.
  • Dæktryk efter trailers instruktionsbog.
  • Slidt på midten = for højt dæktryk.
  • Slidt på begge sider og/eller dækket bliver varmt = for lavt dæktryk.
  • Slidt på en af siderne = skævhed i bærende dele.
  • Fælgen må ikke have skader/skævheder eller være tæret. Og skal være solidt fastgjort.

Hjulophæng:

Lovkrav:       Intakt og uden væsentligt slør.

 

Affjedring og støddæmpere:

Lovkrav:       Alle hjul skal have affjedring.

Undersøgelse af affjedring og evt. støddæmpere:

  • Du trykker skiftevis på trailerens hjørner, den skal kunne trykkes (lidt) ned og når du slipper, må den ikke stå og gynge.


Karosseri og bærende dele:

Lovkrav:       Karosseriet må ikke have skarpe kanter. Bærende dele skal være hele og uden brud, (gennem)tæringer eller skævhed.

Undersøgelse af karosseri og bærende dele:

  • Ikke (gennem)tæringer i bærende dele.
  • Ingen skader på de bærende dele.
  • Bærende dele er solidt fastgjort til hinanden.
  • Ikke noget der hænger ned på kørebanen.
  • Ingen skarpe kanter